משלוח חינם עד הבית ברכישה מעל 299₪

איך בונים תיק עבודות מדויק לקראת קבלה למגמת אמנות? אספתי לכתבה אחת כל כל הטיפים שאני הכי מאמינה בהם :)

מנסים להתקבל למגמת אמנות? או אולי בית ספר לעיצוב? איזה כיף! דבר ראשון מאחלת לכם המון בהצלחה.

אחד הדברים הכי חשובים בתהליך הזה הוא הגשה של תיק עבודות.

תיק עבודות הוא כמו הפנים שלנו בתהליך הקבלה – וממש חשוב להגיש אחד כזה שייצג אותנו בצורה הטובה ביותר. כזה שאנחנו עומדים מאחוריו ב-100% אבל באותה נשימה גם יודעים שהוא מייצג אותנו על הצד הטוב ביותר.

אין דרך לייפות את זה, זה מפחיד. אבל ברגע שנעשה את זה נכון – אפשר להיות בטוחים שסיכויי הקבלה שלנו ממש יעלו. ולכן, ריכזתי כאן את כל הטיפים הכי טובים שבעיניי יכולים לשפר משמעותית את תיק העבודות שאתם מגישים!

1. קודם כל – תקשיבו להנחיות המקוריות

ברוב המקרים, במעמד הרישום למגמה או לאקדמיה, נקבל הנחיות – מהו תהליך הקבלה וממה הוא מורכב, וגם הנחיות לפורמט ההגשה של תיק העבודות. הטיפים שאני כותבת כאן הם אמנם יחסית כללים – אבל תהיו בטוחים שלפני הכל – אתם עומדים במה שהמוסד מבקש.

כדאי לשים לב לפרמטרים הבאים:

  • מספר העבודות שצריך להגיש.
  • פורמט – צריך להביא את העבודות עצמן או שזה בפורמט דיגיטלי?
  • האם צריך לכתוב טקסט לצד העבודה?
  • האם עליי להציג את תיק העבודות או שהוא נשלח לבוחנים בלעדיי?

ועכשיו, נתחיל עם הטיפים עצמם.

2. גיוון הוא המפתח

כשאנחנו מגישים תיק עבודות, מומלץ לדאוג שהוא יכיל בתוכו עבודות מגוונות, כאלו שנעשו בכל מיני טכניקות, שיטות ומדיומים (להרחבה כנסו לקרוא את הכתבה בבלוג).

הסיבה לכך, היא שאנחנו רוצים להראות לבוחנים שלנו שאנחנו מנוסים, שיש לנו ידע בהרבה שיטות וחומרים, ושאנחנו תמיד שואפים ללמוד עוד ועוד.

עם זאת, אסור להתעלם מהסגנון האישי שלנו! אני בטוחה שיש לכם את הסגנון העצמאי שלכם, או לפחות מדיום אחד שהוא המוביל אצלכם. ולכן כדאי להכניס קצת יותר מהדברים האלו ביחס לאחרים.

תרגישו חופשי להוסיף לתיק העבודות שלכם גם ציורים, עבודות פיסול, תצלומים, סרטוני וידאו שיצרתם, אנימציות, ציורים דיגיטלים ועוד. לא חייב להכניס כאלו בכוח אם זה לא הסגנון שלכם, אבל אם אתם מנוסים בטכניקות מגוונות – שווה לתת מהן טעימה.

היחס שאני מציעה הוא כזה: 60% – סגנון אישי | 30% טכניקות נוספות | 10% ניסיונות, תהליכים סקיצות, ועוד.

3. תייצגו את עצמכם

כמו שאמרנו קודם, בהגשת תיק עבודות – אתם צריכים להעביר את עצמכם בצורה הטובה ביותר. לספר את הסיפור שלכם דרך העבודות, לתת טעימה מתחומי עניין שמרגשים אתכם, וממש לעמוד מאחורי הכל בצורה הטובה ביותר. בסופו של דבר – זה הפנים שלנו.

ולכן, תדאגו לייצג את עצמכם. להעביר עבודות שהן 100% אתם, ולא מישהו אחר.

תדגישו את הסגנון האישי שלכם. תדאגו שהעבודות יכילו נושאים שמעניינים אתכם, כדי שהבוחנים יקבלו את הרושם הטוב ביותר מכם. בסופו של דבר, גם אם אתם לא מציגים פיזית את העבודות לבוחנים – מתישהו יגיע שלב הראיון האישי, ושם כדאי שהכל יהיה בהלימה אחת, כלומר – שיהיה קשר בין הדברים.

4. תכירו היטב את העבודות שהגשתם

בין אם צריך להוסיף טקסט לכל עבודה, ובין אם זה מסתכם בראיון אישי – תכינו מראש סיפור קצר על כל עבודה שאתם מגישים.

תדעו לספר על כל עבודה לפחות כמה מילים, בדגש על: הטכניקה שהשתמשתם, גודל העבודה, המדיום והטכניקה, וכמה מילים כלליות על הויז׳ן שלכם ומה רציתם להעביר בעבודה.

הטיפ שלי הוא אפילו לכתוב לעצמכם כמה שורות קצרות על כל עבודה, אפילו אם אתם לא מגישים את זה בפועל לבוחנים. רק כדי להתחבר לזה ולעמוד בגאווה מאחורי כל דבר.

5. אתם רוצים שיזכרו אתכם

תחשבו שבתהליך הקבלה יש עוד עשרות מתמיינים, ומדי יום הבוחנים רואים עשרות או אולי אפילו מאות של תיקי עבודות. כדאי לכם לדאוג שתהייה לכם לפחות עבודה אחת זכירה, משהו שהבוחנים לא יוכלו לשכוח.
כמובן שזה לא בא על חשבון הסעיפים הקודמים, אלא רק מחזק את הנקודה. תדאגו שהעבודות יציגו נושאים שאתם אוהבים, ויתכתבו עם ערכים שאתם מאמינים בהם.

אשתף אתכם בתהליך הקבלה שלי לתיכון לאמנות ״תלמה ילין״. תיק העבודות שהגשתי היה מורכב כמעט ורק מציורים של ציפורים, פשוט כי מאוד אהבתי את זה וזה היה חלק בלתי נפרד ממני. המורים שם תמיד סיפרו לי שהם זוכרים אותי מהמיונים בתור ״זאת עם הציפורים״.
כשהגשתי תיק עבודות לבצלאל, היו שם כמה עבודות שעסקו במוזיקה קלאסית כי זה משהו שאני מאוד אוהבת. גם שם המרצים סיפרו לי שזכרו את הנושא שבחרתי להציג.

ולגביכם? זה לגמרי יכול להיות ״זאת שמציירת ממש טוב בצבעי מים״, או ״ההוא שצייר פרחים בצורה ממש מדויקת״. עבודות טובות ידברו בשבילכם.

6. רמת גימור

ממש כדאי לוודא שתיק העבודות שלכם יהיה כמה שיותר נקי, מאורגן ומדויק.

שהדפים יהיו חלקים ולא מקומטים, שהצבע לא נמרח, ושהכל עומד כמו שצריך.

אם צילמתם את העבודות וסרקתם אותם לתיק עבודות דיגיטלי – תוודאו שצילמתם כל עבודה בתאורה טובה ושהתצלום מייצג את מה שאתם רוצים שיהיה.

אם אתם מגישים עבודות וידאו או אנימציה – תעלו את העבודה ליוטיוב או לדרייב, ותוודאו שהלינק עובד כדי שלא יהיו בעיות טכניות. תאמינו לי שזה חשוב!

כשאתם מחליטים על הסדר של העבודות – ודאו שהעבודות מוצגות כמו שצריך, בסדר הגיוני לטעמכם. בעיניי כדאי להתחיל עם העבודות המעניינות ביותר, ולסיים עם העבודות שישאירו חותם.

7. איכות > כמות

תיק עבודות ממוצע ואיכותי יכיל בין 9-12 עבודות, בטכניקות שונות.

אל תשימו פחות מזה אבל גם אל תשימו יותר מזה. עדיף לבחור 9-12 עבודות איכותיות שמייצגות את הטוב ביותר שיש לכם להציע. כל עבודה צריכה להיות חשובה ומשמעותית.

כמובן, בהתאם להנחיות בית הספר שאתם מתמיינים אליו. יכול להיות שיבקשו מכם להביא 10 עבודות בלבד, אז…

8. כדאי שכמה שיותר עיניים יראו את תיק העבודות שלכם

אחרי שתיק העבודות שלכם מוכן, תציגו אותו לחברים או משפחה.
תשמעו את הביקורות שלהם, כמובן תחליטו אם לבצע שינויים או לא.

חשוב מאוד להיות פתוחים לביקורות בונות, רק ככה משתפרים. אז אל תהססו לבקש עזרה, גם מאנשים שאתם מכירים וגם מאנשים שאתם מעריכים את דעתם.


אז אלו הם הטיפים שלי לבניית תיק עבודות אמנותי ומנצח.
אם יש לכם טיפים נוספים – אשמח שתשתפו אותם בתגובות! ככה נוכל להעשיר את הידע זה של זה.

הטיפים האלו רלוונטים לכל תיק עבודות בנושא אמנות – למוסדות אקדמיים וגם למגמות אמנות בתיכון.
השתמשתי בהם כשנבחנתי לבצלאל (פעמיים, כי באמצע הלימודים בחרתי לעבור מחלקה ונאלצתי לעבור מיון שנית!), וגם כשנבחנתי לתיכון האמנות תלמה ילין.

שיהיה בהצלחה! אני מאמינה בכם!

פוסטים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *